Kaalus alla kapsleid süües? Jah, palun!

Kas sa oled kunagi ostnud rasvapõletajaid (või lugenud nende kohta)? Mangoga rasvapõletajad, rohelise tee kapslid, L-karnitiin, CLA jne? Kas need ka töötasid? Eks tegelikult kõigil (noh, neil, millel ka teaduspõhi all on), on ka mingi point ja põhjus, miks nad kaalu langetada aitavad (või seda tegema peaksid), kuid reaalsuses keskmise (eriti suurelt ülekaalus ja ebatervisliku) inimese jaoks need preparaadid on üldjuhul raha raiskamine. Kuidas ma tean? Katsetasin ka ise!

Nägin, et muutmata enda toitumist ei muutunud ka kehakaalus mitte midagi (ja see pole tegelikult ainult minu kogemus). Paljude preparaatide juures on juhised, et tuleb muuta oma toitumist niiöelda “parima efekti saavutamiseks”, aga laias laastus peitubki kaalulanguse tõde hoopis elustiilimuutuses, mitte preparaadi võtmises. Ma ei tee ühtegi toidulisandit tegelikult maha, neil on kindlasti oma koht teatud inimeste elustiilis (eriti fitnessimaailmas) ning nad aitavad tulemusi parandada, kuid keskmine inimene võib pärast tablettide kasutama hakkamist märgata lihtsalt raha raiskamist ja endist kaalunumbrit.

Mida siis teha?

Miks üldse rasvapõletajaid vms tarbida? Kui rasvapõletajad on täiesti naturaalse koostisega (nt mango, küüslauk, sidrun, petersell, roheline tee), on see ju põhimõtteliselt täiesti okei. Kuna me ei suuda nii suurt hulka küüslauku näiteks näost sisse ajada, kui vajalik on rasva põletamiseks, on täitsa normaalne, kui tarbime seda kapsli kujul. Samamoodi on võimalik “rasvapõletajaid” ka ise valmistada. Ainult guugelda! (iseasi on muidugi see, kui kaua sul seda jaksu on neid veidra maitsega mökse iga päev alla kugistada).

Paljud poes saadaval olevad kapslid aga ei ole nii tugeva koostisega, et üldse mingit mõju avaldada ilma toitumist muutmata. Eks loomulik on muidugi, et saiakesi ja cocat tarbides see kaal väga hästi langeda ei taha (rääkimata tervise seisukorrast), seega elustiili tuleks muuta niikuinii. Aga kui sa elustiili muudad, kas siis neid rasvapõletajaid üldse vaja on?

Paljud inimesed arvavad siiani, et ülekaal, ülesöömine või üleüldse vale toitumine ja vähene liikumine on ainult iseloomu (või selle puudumise küsimus). Arvatakse, et inimene on paks, kuna ta sööb liiga palju ja liigub vähe ning seetõttu, kuna ta ei liigu, on ta paks. See on surnud ring. Kui sa oled minu blogi lugenud, siis sa oled näinud mind kordamas fraasi, et soolestik on meie teine aju. Soolestik ja aju said meie eostamisel alguse samast tüverakust ning nad on omavahel väga tugevalt seotud ka välja arenenud inimese kehas. Kas oled märganud, et kui sul on ees midagi, mis närve sööb, hakkab kõhus keerama? Või olles armunud tunned kõhus liblikaid? Mõtled oma armsama peale (aju) ja tunned liblikaid kõhus (soolestik).

Teadlased ja arstid on tugevalt selgeks teinud, et soolestik dikteerib paljuski meie käitumist ning meeleolu. Soolestik suudab ajule saata signaale (näiteks: “mul on kõht tühi, tahan süüa” või “lõpeta alkoholi joomine, mul on paha!”) ning tegelikult nii lihtne see ongi! Meie keha toodab väga paljusid hormoone, mis meie isusid mõjutavad ning terve inimese kehas nad töötavad ideaalselt. Greliin karjub, et kõht on täis, söömise ajal tuleb leptiin ja ütleb, et nüüd aitab küll! Insuliin tuleb teeb veresuhkrust platsi puhtaks ja glükagoon toob veresuhkrut vajadusel tagasi. Neid hormoone on veel, aga said pildi ette küll!

Meie soolestikus elab rohkem mikroorganisme, kui sa arvatagi oskad! Me oleme rohkem bakter kui inimene! Heade ja halbade bakterite suhe peaks soolestikus olema 85-15 heade kasuks. Kehvade elustiiluvalikute (rämpstoit, kiirtoit, istuv eluviis, suitsetamine, alkoholi liigtarbimine jne) tagajärjel head bakterid surevad ja halvad saavad võitu. Miks? Sest head bakterid tahavad ka süüa. Nad on elusorganismid samamoodi nagu meie ning nemad toituvad näiteks värsketest köögiviljadest ja puuviljadest (eriti asjalikud on mango, papaia, avokaado, brokoli, rooskapsas, mustikad) ning kiudainetest, mida saab lisaks värsketest saadustest ka teraviljadest. Ning ei, saiakesed, koogid ja sai-sepik ise ei lähe kiudainete hulka!

Süües igapäevaselt toitu, mis on halbadele bakteritele sobivaks toiduks, saavadki halvad poisid ülekaalu ning head hakkavad vaikselt surema. See on ju täitsa loogiline, eks? Siia alla kuuluvad siis igasugu maiustused, karastusjoogid, krõpsud-snäkid, valmistoit, sügavkülmutatud toit, kiirtoit jne… Toit, milles ei ole ensüüme (ehk siis toit, mis on kuumtöödeldud), on surnud toit ja seetõttu imeline toit halbadele bakteritele ja võimalikele parasiitidele meie kõhus. Parasiidid on ka veel täitsa pikk eraldi teema, aga paljudel inimestel on nad kahjuks tänapäeval kõhus vohamas isegi, kui nad seda ei tea – ega neid ei näe ja otseselt ei tunne. Üks viis, kuidas parasiidid meie kõhtu sattuda võivad, on pesemata toit ning nad vohavad samamoodi, nagu sa arvata võid, ebatervisliku toidu abil.

Mida see siis tähendab?

Kui halvad bakterid on võitu saanud ja ka mõned parasiidid meil kehas ringi vohavad, hakkavad nad aina rohkem nõudma toite, mis neid elus hoiavad. Jah, seda kõike oleks saanud ära hoida algusest peale tervislikumalt toitudes ja mitte meedia, sõprade, stressi jms mõjutustel trendidega kaasa minna. Aga mida nüüd siis teha? On lihtne osta poest valmistoitu või käia väljas söömas, usu mind, ma tean. Ega see kokkamine vahel kõige lihtsam ja meelepärasem tegevus ei olegi. Eriti, kui sa oled segaduses, mida sa valmistama peaksid.

Olen avastanud, et on tegelikult ka üks teine ja toimiv viis, kuidas halbade bakteride ja parasiitide osakaalu kehas vähendada, mistõttu saavad keha loomulikud protsessid ja head bakterid jälle käsutama hakata, mis toite nemad süüa tahavad. Reaalsuses peaks meie keha meile andma väga korrektseid signaale, mille isu tal on ning ebatervislikku süües peaks olema võimalik aru saada, et tegelikult meil selle järgi isu ei olegi. Võib-olla on säilinud lihtsalt vana harjumus sellest, et näiteks stressiolukorras oli alati vajadus krõpsupaki või šokolaaditahvli järele haarata. Pärast soolestiku olukorra korda tegemist võid avastada, et sa enam neid toite ei tahagi!

Üks mu klient, kes hakkas probiootikume tarbima selleks, et oma nahaprobleemist lahti saada, märkas, et tal kadusid suured süsivesikute ja rämpstoidu isud ära, kuigi vahel ta sööb neid ikka edasi – lihtsalt maitse pärast, kes meist seda ei teeks! Mu sõbranna andis oma isale ja emale tarbida seedeensüüme ja probiootikume korraga ning mõlemad võtsid kahe nädalaga alla vastavalt poolteist ja ühe kilo seejuures oma toitumist üldse muutmata.

Miks see niimoodi töötab?

Probiootikumid sisaldavad neidsamu häid baktereid, kes meie kehas puudu on, seega süües neid väliselt juurde, hakkavad nad halbadest vaikselt võitu saama. Loomulikult, et kiirendada protsessi, on hea ka oma toidulauas mõned muudatused teha (oled ilmselt juba ise eespool oleva teksti põhjal aru saanud, millised), et protsessi veelgi kiirendada. Aga nagu näed, vahel piisab ka ainult lisandite tarbimisest, kui nad on kvaliteetsed lisandid.

Ensüümid (mis muidu esinevad ainult toores toidus), aitavad toitu lõhustada. Kui me sööme ainult kuumtöödeldud toitu (keedetud, praetud, hautatud jne), ei suuda meie keha 100% nende toitudega hakkama saada. Mida vanemaks  me muutume, seda raskemaks see protsess kehale muutub. Jah, keha suudab ise ka ensüüme toota, et toitu lõhustada, aga kui me sööme kogu aeg ensüümidevaba toitu, tekib paratamatult ülekoormus. Kiviajal ju teadagi söödi ainult tooreid saadusi, sest ei alguses ei olnud ju keegi isegi tuld “leiutanud”! 😀

Teadlased arvavad, et keskmise inimese keha (ja ensüümid) suudavad ära lõhustada vaid pool toidust. Ülejäänud pool, mis jääb korralikult seedimata, hakkab roiskuma ja on taaskord ideaalne toit halbadele bakteritele ja parasiitidele.

Tarbides juurde seedeensüüme, võime olla kindlad, et vähemalt suurem osa (kui mitte kõik) toidust ka ära lagundatakse, mis tähendab, et vähem toitu jääb halbadele elukatele meie kõhus, mistõttu nad hakkavad pika aja jooksul nälgima! Süües juurde rohkem värskeid saadusi, mis on headele bakteritele toiduks ning tarbides juurde probiootikume, saame hakata võitlema halbade elukatega meie kehas ning ajapikku head võidavadki. Kui me veel sööme hapendatud asju (kurk, kapsas, miso, kimchi) regulaarselt juurde, võime kindlad olla, et meie soolestik saab kenasti hakkama.

Kui me hakkame fokusserima oma tervise parandamisele, siis hea kaal tavaliselt järgneb sellele. Kui loogiliselt mõelda, siis meie tervis saabki ju suuresti alata soolestikust, kuna see on kõige suurem süsteem, mis tegeleb toiduga, mida me söönud oleme. Seega on loogiline, et kui me hoiame soolestiku tervena, saavad ka meie teised organid ja süsteemid olla terved (seeläbi ka kaal korras). Head bakterid meie kehas aitavad samuti ensüüme toota ning näiteks paljusid vitamiine saab toota ensüümide abil ning ka hormoonid töötavad korralikult kui meie soolestiku mikrofloora (ehk elustik) toimib korralikult. Head bakterid aitavad toota ka näiteks CLA-d, mida kasutatakse tihtipeale toidulisandina kaalu langetamiseks. Mõelda vaid, kaks ühes! 🙂

Raamatust “the probiotic cure”, mis varsti ka eesti keeles ilmuma peaks, saab juurde lugeda erinevatest uuringutest hiirte ja inimeste peal, mis näitavad tugevaid seoseid heade bakterite tasakaalu ning tuju, kaalu ja tervise vahel. Detailselt on kirjeldatud, millised bakterid meie kehas põhjustavad kaalutõusu ja millised kaalulangust. Mina näen, et on otsene seos meie tervise/kaalu ning soolestiku mikrofloora vahel ning ei ole vaja tahtejõudu, et end saialetist mööda piitsutada, vaid vaikselt muuta oma elustiili ning mis kõige peamine, toetada oma soolestiku tervist, et siis ka sina terve olla saaksid!

Minu soovitus:

  • tarbi rohkem kiudaineid sisaldavaid toite (tatar, kaer, tumerohelised viljad, õunakoored (õuna sisu ka!), kurgikoored jne)
  • tarbi rohkem värskeid saadusi (kõike, mis kätte satub, aga proovi erinevaid värve tarbida)
  • tee parasiitidele puhastuskuur paar korda aastas (näiteks musta pähkli või sigelgapuukoorega, mida leiad looduspoodidest) – oluline on mitte pooleli jätta enne, kui soovituslik! Muidu pole ime, et ei tööta! 🙂
  • Alusta probiootikumide ja seedeensüümide tarbimisega
  • Lisa menüüsse hapukapsas, hapukurk

PS!  Kui midagi jäi arusaamatuks, kirjuta mulle sille@brenafitness.eu või lisa oma kommentaar! 🙂 

PPS! Tule elustiilinõustamisele, kus vaatame üle su toitumise, treeningu ja nendega seoses olevad tegurid mõtlemismallideni ja harjumusteni välja!

Kui soovid esimesena minu põnevaid postitusi lugeda, siis liitu minu uudiskirjaga! (ma luban, et ma ei spämmi!)

Kõik, mida oma postitustes kirjutan on absoluutselt minu arvamus, mitte puhas kuld, mis kõigile sobib. Palun minu postitusi lugedes säilitada avatud ja kriitiline meel samaaegselt! 🙂 Julgustan sind alati edasi uurima, mitte ainult  minu juttu uskuma! 🙂
Jälgi ja jaga:
0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *