Mida sa sealt külmkapist otsid?

Kevad piilub nurga tagant ja ega suvigi enam kaugel ei ole. Ilm seda võib-olla ei väljenda, aga kalender küll ja mingil määral sellele praegusel ajal veel loota saab 😀 Ilusad ilmad on tulemas! Minu jaoks on lühikeste kleitide hooaja kuulutaja Hers trenniajakirja kaalulangetusvõistlus, millele täna otsa sattusin.

Jah, see aeg on jälle käes. See aeg, kui suur osa naisi (ning ehk ka mehi) vaatab ennast peeglist ja mõtleb –  ma ju lubasin jaanuaris “tubliks hakata”, aga vastuvaatav peegelpilt seda küll ei peegelda. On ka neid, kes ei lubanudki midagi 😀 Ja on ka neid, kes on ka samme parema kaalu saavutamiseks astunud, kuid pole endiselt rahul ja soovivad kiiremaid tulemusi.

Igatahes, suvi on tulekul ja paljudel inimestel on jälle stress oma välimuse pärast. Oeh, kui vaid saaksime teha testi, kui paljud inimesed (eriti naised) ei ole enda peegelpildiga rahul, siis saaksime teada, et see protsent oleks kindlasti suurem, kui see arv, kes on oma kehaga rahul. Seda tõestas ka minu hiljuti läbi viidud küsitlus, kus vaid käputäis inimesi viitas sellele, et on oma kehakaaluga rahul ja teavad, kuidas seda säilitada.

(Sotsiaal)meedia on täis niiiiiiiiiiiiiiiiiiii palju kõikvõimalikke artikleid erinevatest dieetidest, toitumisstiilidest, nippidest ja trikkidest, kuidas enda kaal kontrolli alla saada. Samamoodi kerkib aina rohkem ka neid artikleid, mis rõhuvad enesearmastusele ja eneseaktsepteerimisele. Mõlemad on olulised, aga mina alustaksin ka sellest viimasest kirjatükkide liigist.

Ära saa minust valesti aru, toitumine ongi otseses mõttes kõige olulisem asi ja otseses seoses sellega, milline su keha välja näeb. Kui aga inimene ei mõista, kui imeline ta keha on ja mida ta väärt on, siis ega talle ju vajalikke toiduaineid sisse ei söödeta ka. Jah, see on jälle see klišee, et armasta ennast, armasta oma keha jne. Jah, võib-olla peaks sellele teistmoodi lähenema, teistmoodi sõnastama, et inimesed aru saaksid, et mida see siis tegelikult tähendab ja miks oma vaadet-uskumust muuta.

Nimelt. Oled kindlasti kuulnud, et räägitakse, et inimesel on hing. Hing, kes elab keha sees. Keha on justkui masin selleks, et inimese hing saaks teha seda, mille jaoks ta siia ilma just praegusel hetkel sündis. Pane tähele, ma räägin hingest ja kehast kui kahest erinevast asjast. Nad ongi kaks eri asja. Hing on keha töövahend ja keha on hinge kodu. Küll aga selleks, et selle olevuse, kelleks oled sina (lugeja) tegevused korrektselt ja rõõmsalt täidetud saaksid, on vaja, et keha ja hing omavahel koostööd teeksid. Et nad muutuksid tervikuks.

Selle jaoks on vaja inimesel (kellel rohkem, kellel vähem) teha tööd endaga. Ja kuna praegune postitus räägib peagi riiete alt paljastuva keha välimusest, siis sellele ma praegu ka keskendun. Kui me vaatame oma keha kui sõiduvahendit, mis aitab meil jõuda punktist A punkti B või masinat, mis aitab meil vajaliku töö ära teha (nt lapsi kantseldada või üleüldse tööl käia), siis mõistame, et selle vahendi eest tuleb hoolt kanda. Nagu ka auto eest. Vaja on head kütust ja parajalt kasutamist, et masin rooste ei läheks.

Dieedid on suhteliselt mõttetud ja lühiajalised vahendid soovitud kaalu saavutamiseks (ka kaalust juurde võtmiseks). Oluline on leida enda jaoks püsiv süsteem, mida järgida ning mis oleks lihtne ja sobiv just konkreetsele inimesele. Tegelikult lõppeesmärk on, et me üldse mitte midagi ei järgiks, vaid, et kõik tuleks loomulikult. Praegu aga, mul on siin sulle mõned nipid, mida pidada silmas, kui tahad muuta enda toitumist natukene tervislikumaks ning et kaalunumber su suurele südamele ja heale hingele vastaks:

  • kui on mingid toiduained, mis sulle absoluutselt ei maitse, siis ära sunni ennast neid sööma. Võid ajapikku uuesti proovida (ehk on sul midagi allergiataolist), aga kui seened (nagu minu puhul) alla ei lähe, siis pole mõtet kugistada!
  • kui sul pole väga palju üleliigset raha, aga sul on pool tundi aega (mis meil kõigil peaks olema!), mille saaksid trennidele kulutada viis korda nädalas, siis piilu SIIA
    • püüa leida endale trenn, mida sulle päriselt teha meeldib ja ära sunni end kusagile, kus sulle käia ei meeldi või kuhu sõbranna sind vastumeeli kasa tirib. Usud või ei, aga ka stressist, mille on tekitanud vale trenn, võib su keha üleliigset kaalu kinni hoidma hakata või hoopis ei luba lihastel kasvada.
  • kui sa ei söö päevas eriti palju värsket, siis püüa üks puuvili oma menüüsse mahutada. Näiteks võta õun tööle/kooli kaasa või söö greipi/pirini enne õhtusööki (puuvilju on alati hea süüa enne suurt einet, mitte pärast!)
  • Hommikupudrule lisa külmutatud marju, võileiva peale tomati ja kurgi asemel vahelduseks paprikat, redist, salatilehti, avokaadot jne.
  • Tee värvide kokku saamisest mäng, millest sõltub sinu elu (sest sõltubki!). Püüa iga päev süüa vähemalt viis eri värvi värsket vilja, et saaksid erinevaid vitamiine ja mineraale. Kui sa hetkel üldse eriti värsket ei söö, siis alustagi ühe-kahega kuni jõuad isegi lausa seitsmeni välja.
    • Hommikusöök: võileiva peal paprika (punane), kurk (roheline)
    • Lõunasöök: prae kõrval kapsa(valge)-porgandi(oranž) salat
    • Vahepala: veerand melonit (kollane)
    • Õhtusöök: tatra-kanavokk peedi(lilla)salatiga
  • Jälgi, et sa liiga vähe ei sööks! Paljud inimesed ei saa kaalust alla selle pärast, et nad on ahastuses oma keha välimuse pärast kaloraaži nii kokku kärpinud, et keha on tõsises šokis ja ei kavatse ühestki lisakilost lahti lasta. Seega arvuta, kui palju sa päevas peaksid sööma ja püüa mõne päeva toidud enamvähem täpselt sisestada näiteks Eesti enda programmi Nutridata, kus on kõik vajalik arvutuste tegemiseks olemas. Nii saad selged sotid, kas peaksid sööma rohkem või vähem kui tavaliselt. Täpsustuste jaoks pöördu mõne nõustaja juurde.

Sa ei otsi külmkapist süüa, vaid õnne

Jätsin viimase punkti lausa eraldi alapeatükiks – söö siis, kui sul on kõht tühi, mitte siis, kui sul tuleb mingi isu või proovid end toiduga manipuleerida-saboteerida. Ma tean seda viimast tunnet väga täpselt. Olen selle küüsis olnud väga pikka aega. Miks siis ikkagi nii paljud inimesed endiselt oma kehakaaluga rahul ei ole, kui internet ja ajakirjad voolavad üle igasugustest artiklitest, mis meid selle poole aitaksid?

Minu arvamus on, et need inimesed, kes ikka veel ima kehaga rahul ei ole, langevad suuresti ühte kategooriasse. Need on need inimesed, kes ole täiesti õnnelikud. Vabandan juba ette, kui ma kedagi sellise arvamusega solvan, kuid oma paariaastase kogemuse põhjal julgen ma seda väita küll. Olen ise üks neist ja ei karda seda tunnistada.

Söömine tekitab õnnetunnet.

Eriti siis, kui me sööme kreemiseid (nt kohupiimakreem, vahukooretort), krõbisevaid (krõpsud, vahvlid), suussulavaid (jäätis, šokolaad), pehmeid (saiakesed, koogikesed), hästilõhnavaid asju (juustupitsa, rosinakringel) – kellele mis.

Turundajad ja turustajad teavad seda väga hästi, kuidas inimese närviimpulsse mõjutada, isusid tekitada, emotsioonioste tegema panna jne. Ja me ei saa eitada, et tegelikult on keskmise inimese iseloom ka suhteliselt nõrk. Ja see pole üldse mõeldud solvanguna, see on fakt. Eriti, kui sa ise tead, et sul on olnud isusid, mil sa lihtsalt ei suuda vastu panna. Aga miks ei suuda?

Minu järeldus on, et me ei ole õnnelikud. On midagi, millega me ei ole rahul. Inimene, kes on õnnelik oma elus, oma tegemistes, oma suhetega, karjääriga jne, ei teeks endale elu sees halba (kui ta on teadlik, mis talle halba teeb). Ma arvan, et Eestis küll suurem osa inimesi teab vähemalt laias laastus, milline toit meie tervist hoiab ja suurendab ja milline seda rikub. Sellegipoolest võib endiselt näha poes inimesi, kelle terve ostulindirea peal on ainult tomat ja banaan, kõik muu on valmistoit, kuivtoit, poolfabrikaadid ja mitmed maiustused-snäkid.

Keskmine inimene sööb oma emotsioone. Seega, kui me käime (külm)kapis korduvalt midagi otsimas, nagu tahaks midagi, aga täpselt ei tea mida, siis me tegelikult sööme oma emotsioone. Paljudel inimestel on igav. Nii mitmedki (ka mina) peidavad söömise (või söögi otsimise) taga produktiivseks hakkamist. Söömine on hea pettemanööver pannes ennast arvama, et me teeme midagi asjalikku (või siis lihtsalt premeerime ennast) ja ei pea tegelema millegi muuga. Mis võiks olla näiteks töö otsimine, projekti kirjutamine, edasilükatud idee alustamine, sõbrale helistamine, abi palumine jne….

Mõne teise inimese jaoks ei ole selleks enesega manipuleerimise viisiks söök, vaid on hoopis suitsetamine, alkoholi liigtarvitamine, kellel isegi narkootikumid, hasartmängud, ehk isegi eluohtlikud spordialad. Meie ühiskond on nii arenenud, meil on rohkem võimalus teha kõike, mida tahame, aga sellele tasakaaluks on meil aina rohkem haigeid ja endaga rahulolematuid inimesi.

Tegelikult peaks olema nii, et inimene on otsustanud olla õnnelik ja tänulik selle eest, mis tal praegu on. Siiralt tänulik, mitte ainult tühjade sõnadega. Olla tänulik oma keha eest, et ta aitab sind kõiges, mille peale su imelised ajukurrud tulla tahavad. Tules paluda vabandust kõige halva eest, mis me talle teinud oleme. Püüda mõista, milline kütus aitab tal pika elu säravalt elada ja seda kütust talle ka igapäevaselt pakkudes jne.

Kes sa oled?

Võta üks õhtu aega teha oma elus väike inventuur. See võib tunduda veider, et ma kaalulangetuspostitusse sellise ülesande panen, aga tõesti, need kaks on omavahel rohkem seoses, kui sukk ja saabas. Võta aega mõelda selle peale, milline sa olid lapsena. Millised tegevused sulle meeldisid? Milliseid (või nende sarnaseid) sa tänapäeval veel teed? Kuidas sa vähemalt ühte neist tegema saaksid hakata (nt laulmine, pillimäng, joonistamine, käsitöö, meisterdamine jne)? Kas sa harrastad mingit sorti liikumist, mida sa päriselt naudid? See võib olla nii igapäevane jalutamine kui ka maratonijooks.

Kas sa oled rahul selle tööga, mida sa teed? Jah, raha peame kõik teenima, et katus pea kohal hoida, aga ole aus, kas sa oled rahul? Kas sa ehk sööd oma emotsioone (või hoopis piitsutad end mitte söömisega), kuna sa ei ole enda tegemistega rahul? Võiksid käia näitlemas, aga ei tee seda? Sul on käsitöö peale annet ja võiksid seda arendades lisaraha teenida? Võid ajapikku muuta oma tööd või suhtumist oma töösse. Äkki on sul tegelikult parimad töökaaslased?

Olgem enda vastu ausad ja ajapikku hakkavad kõik otsused muutuma lihtsamaks. Lõpuks ei pea ka kaalunumbri pärast enam muretsema, sest kui me näeme iga päev trennis vaeva, et hoida oma keha elujõulisena ka vanas eas ning tegutseme hobidega, mis meil silma särama panevad, siis meil ei tuleks pähegi oma keha igapäevaselt ebatervisliku toiduga mürgitada. See lihtsalt ei sobi sinna maailmapilti, kus sa armastad neid tegevusi, mida sa teed. Ei ole ju loogiline, et sa tahad näiteks elu lõpuni käia tantsimas ja samal ajal sööd iga päev pelmeene, keedukartulit ja viinereid? Need lihtsalt ei sobi kokku, sest ajapikku juhtub see, et tantsimas enam käia ei saa. Aga see oli ju see, mis silma särama pani.

See võib tunduda veidralt palju pikem tee soovitud kaalu saavutamiseni, aga see tasub ennast ära. Muidu pead iga 1. jaanuar uuesti endale lubadusi andma ning iga 1. juuni ennast peegli ees jälle halvasti tundma. Anna endale lubadus, et sa iga päevaga püüad aina rohkem mõista, mis teeb sind õnnelikuks ja sa näed, et ajapikku tervislikud toitumisharjumused hakkavad su ellu tilkuma, sest sa tahad oma õnnelikku elu jätkata. Lisaks oskad ise aina paremaid otsuseid langetada.

Muidugi, paljud gurud räägivad, et ole õnnelik ja tänulik juba praegu ja ka see pole vale. Sa saad olla ka praegu kõike seda, kui sa vaid otsustad, et sa oled. Aga kui ikka tõesti on raske ja elu on niru (nagu meile kõigile vahel tundub), siis lihtsalt korruta endale seda, et sinu eesmärk on iga päev aina rohkem mõista (ja siis teha), mis sulle meeldib ja näha, mis sulle on oluline.

Tahaks veel hästi palju kirjutada, aga läks juba liiga pikale. Kui sulle tundub, et ma võiksin pikemalt ja sügavamalt sellest ja muudest teemadest kirjutada, palun jäta mulle kommentaar. Olen pikka aega seedinud mingi raamatulaadse asja kirjutamisest, mis võtaks rohkem aega, süvenemist, korrektuure ning asjalikke näpunäiteid 🙂

Seni aga. Armasta ennast! Sa oled imeline olevus, kellel on imelised oskused ja võimed saavutada kõike, mille peale sa tulla oskad! 🙂 Meil kõik on! See võib olla hirmutav, aga iga päev natukene midagi ära tehes ei või ette kujutadagi, kuhu me juba paari aasta pärast võime jõudnud olla. Ja siis on kaalumured ammu unustatud! 🙂

Jälgi ja jaga:
0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *