Kas ja miks paastuda? (isiklik kogemus)

Suured pühad on jälle seljataga ja seetõttu tundus mullegi paslik rääkida natukene paastumisest (see what I did there :D). Olen aus, ma ei ole seda väga palju veel harrastanud, kuid nii palju, kui olen, on mul jagada nii mõndagi! Nimelt avastasin hiljuti, et olin oma Google Calendari pannud kaks korda aastas igaks aastaks korduma ühe sündmuse: paastumine! Endalegi teadmata panin ma selle samaks ajaks, kui sellel aastal toimusid kalendi järgi lihavõtted ja ülestõusmispüha. Kes ei tea, siis mõned usud peavad nende pühade ajal väga tähtsaks just paastumist. Tegemist on väga rahuliku ja nö õrna ja kerge ajaga. Teise paastu panin endale siis sügisesse.

Aga miks?

Paastumine on tänapäeva keskkonda ja eluolusid arvestades üks lihtsamaid (ja odavamaid) võimalikke tervendajaid ja puhastajaid – abimees tervele organismile (mitmes mõttes). Paastumine ei pea alati tähendama seda, et mitte midagi ei sööda, kuigi, ka seda võib teha, kui organism suudab vastu pidada ning inimene on VÄGAGI teadlik sellest, mida ta teeb.

Tegelikult ei ole paastumises mitte midagi imelikku. Kõik inimesed teevad seda iga päev! Jah, see toimub siis, kui me magame. Päeva jooksul ei ole meist ilmselt keegi nii kaua söömata, kui me oleme uneajal. Seega on paastumine meie jaoks igapäevane tegevus, ainult et siis, kui me magame, toimub see vaevata ja meie ei pea mõtlema toidust eemal olemise peale 😀

Paastumiseks on väga palju eri vorme ja nendesse ma eriti detailselt tegelikult laskuda ei tahagi. Neid on nii kerge leida ka internetist. Peamiselt erinevad paastumise liigid selles osas, et mida süüakse (või välditakse) ning kui kaua paast kestab. Kindlasti ei ole soovituslik päevapealt hakata vee- või mahlapaastu tegema, sest keha võib šoki saada ja inimene näiteks energiapuudusest kokku kukkuda. Kindlasti tasub teha enne paastu alustamist eeltööd!

Võib juhtuda, et paastumine ei sobi ka mõningate haiguste või konditsioonide puhul, kui paastu ei osata korralikult läbi viia. Ise olen aga kogenud, et paastumine (või üleüldse vähem söömine) aitab mõningatest haigustest hoopis kiiremini üle saada, kuna siis saab keha tegeleda täielikult tervenemisega ja mitte toidu seedimisega.

Üldjuhul on nii, et söögi seedimine on keha jaoks kõige olulisem protsess.

Seega, kui kehal on vaja terveneda, aga meie midagi sööme, läheb keha energiafookus toidu lõhustamisele ja mis üle jääb, läheb tervenemisele. Mõnikord aga (oled kindlasti ka ise kogenud), on keha jaoks seedimine nii kurnav protsess, et pigem ajab ta selle söögi ühte või teist kanalit pidi meie kehast kiiremas korras välja, et ta saaks mõne olulisema protsessiga tegeleda.

Ükskõik millise paastu alustamisega on oluline minna paastutoidule üle järk-järgult, kui paastuaja toitumine erineb kardinaalselt igapäevatoidust. Oletame, et igapäevaselt sööd sa liha, kala, muna, juurvilju, puuvilju, valmistoitu poest jne ning homme tahaksid minna paastule, kus süüakse ainult ühte toiduainet (näiteks õuna). Selliste paastude korral on oluline paari eelneva päeva jooksul mõningaid toiduainegruppe vähehaaval välja võtma hakata, et üleminek ei oleks kehale nii raske.

Kõige lihtsam paastumise viis on perioodiline paastumine, millest ma olen ka varem põhjalikult kirjutanud ja ise korduvalt praktiseerinud. See tähendab üldjuhul seda, et inimene peab oma päevase toiduannuse ära sööma kaheksatunnise akna jooksul. Näiteks kella kümne ja kuue vahel. See tähendab mõne inimese jaoks tavaliselt ühe eine võrra vähem söömist. Ülejäänud aja jooksul võib juua jooke, mille sees ei ole suhkrut ega piima (või muud, mis kaloreid võiks anda).

Aga miks siis ikkagi paastuda?

Paljud inimesed (eriti naised) paastuvad ja näljutavad (mis ei ole alati sünonüümid!) kaalu langetamise eesmärgil. Pean aga kahjuks tunnistama (taaskord), et need tulemused on ajutised. Kui pärast paastumist minna tagasi tavapärase toitumise juurde, on need kaotatud kilod üldjuhul ka varmad tagasi tulema. Kui on soov ikkagi kehakaalu kaotada, tuleks oma menüüs lihtsalt igapäevaselt korrektuure teha, mitte ajutisi drastilisi muudatusi sisse viia. Pikas perspektiivis NEED EI TÖÖTA! Päriselt!

Küll aga on perioodiline paastumine näidanud püsivamat kaalulangust, sest kaheksatunnise akna jooksul ei ole inimene võimeline üldjuhul (kui tal just söömishäireid ei ole) liiga palju kaloreid sisse sööma, mistõttu võib tekkida kaloridefitsiit ning grammikesed hakkavad sulama. Aga see pole veel kõik! 😀

Tegelikult on paastumise (ka detoksiks võib seda mõningal määral nimetada) eesmärk keha puhastada sinna kogunenud jääkainetest, mis tekivad ajapikku saastatud õhku sisse hingates, ensüümivaest sööki ja poolfabrikaate süües jne. Eks me ju kõik teame, milline toit tervisele kehvasti mõjub, nii et neid polegi mõtet siin kõiki nimetama hakata. Ka stress võib aidata kaasa jääkainete kogunemisele kehas.

Oluline on mõista, et kuigi otseselt midagi ei valuta ja arstil käima ei pea, ei tähenda see, et meie kehas kõik korras oleks. Haigused võivad nurga taga hiilida. Seetõttu on puhastuskuuri hea teha juba ennetustööna, mitte siis, kui on hilja! Pealegi ei maksa paastumine mitte midagi, pigem maksab isegi vähem kui igapäevatoit! 😀 Mõnikord on hea paastumist toetada näiteks Musta pähkli ekstraktiga või ränivetika pulbriga, mis aitavad kokku koguda erinevaid paharette meie kehas ning neid siis väljutada. Aga puhastuskuure on teisigi! Lihtsalt guugelda ja tee kindlaks, et loed usaldusväärseid allikaid 🙂

PS! Üks mees, kes tegi veepaastu üle 40 päeva (vb see isegi rohkem) avastas ükskord oma wc-potist pika paelussi… see pole hirmutamiseks mõeldud, aga kes teab, mis elukad meie kõhus pesitseda võivad.. paastumine võib aidata neist vabaneda 😉

Mida mina paastudes kogenud olen?

  • kaalulangus
  • kergem enesetunne
  • rõõmsam ja parem tuju
  • selgus ja parem fookus tööasjades
  • rohkem energiat trennis ja igapäevategevustes
  • seedimisprobleemide leevenemine (mida olen omajagu kogenud)

 

Kui sa sooviksid ka paastumisega proovi teha, siis soovitan pigem alustada selliste paastudega, mis kestavad 3-5 päeva ja kust sa lihtsalt oled mingid toiduainegrupud välja võtnud (näiteks liha- ja piimatooted). Edasjõudnutele võib juba soovitada täiesti taimebaasil paastu ning siis sealt edasi juba sellist paastu, kus süüakse paari päeva jooksul ainult paari või lausa ühte toiduainet. Kui aga on tunda mingit nõrkustunnet, siis ei tasu alati kangelast mängida, kui enda keha seisukorras kindel ei ole ja pigem tasuks natukene midagi süüa.

Kõige olulisem asi, mida ma paastudes õppinud olen, on tegelikult paastumisest välja tulek. Seesama kehtib ka kõigile, kes peavad igasugu dieete või ka kes fitnessilavaks end vormi ajavad. Kui ükskõik milline toitumise piirang saab läbi, tuleks toiduaineid menüüsse hakata vähehaaval tagasi võtma hakata. Nt üks toiduainegrupp päevas, alustades kergematest. Piiratud toitumisest järsk üleminek tavatoitumisele ongi tavaliselt see põhjus, miks uuesti kaalus juurde võetakse. Hormoonid on möllama aetud ja ei suuda enam söögiga piiri pidada. Seega, tasub olla kannatlik, teadlik ja mõelda, et küll homme on aega seda lihakäntsakat järada küll! 😀

Kõige tähtsam aspekt, mille paastumisest olen kaasa võtnud, on tegelikult see, et ma hakkan iga korraga aina rohkem mõistma, kui oluline on toit inimese jaoks just selle toiteväärtuse ja energia tõttu ning kui sõltuvuses me inimkonnana nendest nö headest söökidest oleme. Päris raske on olla eemal headest asjadest (ka neist, mida muidu ei sööks), kui oled end teadlikult piirata otsustanud. Küll aga tasub see ennast kuhjaga ära, kui oleme suutnud kiusatustele vastu panna. Minu toitumisharjumused on ka tänu paastumisele päris palju muutunud.

Ja mida ma siis selle paastu ajal sõin? Väga tehtav paast oli! Hommikusöögiks veega kaerahelbepuder ja magusa maitseks banaan. Lõunaks läätsesupp porgandi ja tomatipastaga. Õhtuks värskelt pressitud mahl ainult Eesti saadustest. See oli selline lihtsam paast soolestiku rahustamiseks. Üks kord tegin ka paastu, kus sõin terve päeva jooksul vaid kikerhernesuppi vürtsidega.

Soovitan soojalt ja teadlikult katsetada! 🙂

 

Jälgi ja jaga:
0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *