Võtame suhkru(te) söömise luubi alla + palju sina päevas suhkrut tarbid?

Suhkur on mõttetu kalorite allikas.
Graham MacGregor

Sattusin täna vaatama Jamie Oliveri saadet suhkrust ja see ajendas mind kohe seda postitust kirjutama, kuna ma ei ole ammu konkreetselt toitumisteemadel kirjutanud. Saadet vaadates märkasin mitmeid paralleele ka Eestis toimuvaga, seega – ei anna vaiki olla! 😀

Tegelikult ei pane seda enam hästi tähelegi, kui paljud inimesed kehvasti toituvad, sest see on muutunud nii normaalseks. Kui laps krõpsupaki ja limonaadipudeliga poest välja tuleb, on see nii tavaline nähtus. Kamba peale kogutakse sente kokku, et kommi osta jne. Ka täiskasvanud toituvad ebatervislikult, seda kas teadlikult (noh, sest lihtsalt maitseb hästi), mugavusest (sest “aega pole süüa valmistada”) või isegi teadmatusest, et mingi toit üldse tervisele kehvasti võiks mõjuda.

Täna räägime ühest olulisimast paharetist inimeste toidulaual – suhkur. Ja kui ma ütlen suhkur, siis ma mõtlen kõiki suhkruid, mis meile kaloreid annavad. Ehk siis täna ma ei räägi suhkruasendajatest (kuigi ka nende tervisekahjulikkusest peaks samuti üks päev kirjutama, sest need võivad ka tervisekahjustusi tekitada), vaid kõigist looduslikest viisidest suhkrukaloreid saada 😀 Oluline on meeles pidada, et süsivesikud ei võrdu suhkur, aga suhkur on üks süsivesikute liike.

Suhkrud esinevad puuviljades, marjades, mees, aga ka köögiviljades, teraviljades ja piimas (nt laktoos). Tuntumad taimesuhkrud on nt sahharoos, glükoos, fruktoos ja maltoos. Aga nendesse nimedesse ma ka täna ei süübi, keda huvitab, saab nende liigituse kohta siit edasi lugeda, et asi liiga pikaks ei veniks. Peamine paharet meie toidulaual on aga valge, rafineeritud suhkur (või selle derivaarid).

Ehk oled kuulnud (ja näinud), et kui lapsed on näiteks palju suhkrut söönud, muutuvad nad üliaktiivseks. Ega muidu suhkrut ka naljapärast narkootikumiks tembeldata. Liigne suhkur annab kiireid ja kõrgeid energiasööste ning samas tekitab sõltuvust rohkema suhkru järele. Ka mina olen kogenud seda, et kui ma olen söönud midagi väga suhkrurikast, tekib mul nö rahutu jala sündroom, kus ma lihtsalt tunnen, et energia niimoodi pulbitseb sees, et mine või jooksma!

Ja sõltuvuse osa peitubki selles, et kui energia on kõrge kaarega üles sööstnud, tuleb see sama kiiresti alla tagasi, mis põhjustab selle magusa unetunde keset lõunat, mida ilmselt kõik inimesed on kogenud. No nii magus uni, et mine lihtsalt tööajast magama (mida mina, kusjuures, noorena Kaubamajas töötades tegin, WC-s… 😀 )!

Ja et sellest välja saada, otsivad inimesed (isegi alateadlikult) uuesti suhkrulaksu. Mis iseenesest, instinktipõhiselt, on ju õige. Sul on vaja energiat, et saaksid edasi tegutseda, aga lihtsalt allikas on vale. Suhkur iseenesest ei olegi otseselt halb. Suhkur annab kehale vajalikku energiat ja energiat on meil kõigil ju vaja! Küll aga oskab keha ka rasvadest (ja vajadusel ka valkudest) energiat toota, kuid see on jälle teema teiseks korraks. Küllastunud rasvade kasulikkusest võid lugeda ühte mu varasemat artiklit.  

Valge, rafineeritud suhkur aga, on tühjade kalorite kogum, sest selles ei esine muid kehale vajalikke aineid, mis näiteks on saadaval puuviljades või mees. (pmst sama kehtib ka nisujahu kohta)

Suhkrust saadava energia osas aga – keskmine inimene (eriti laps) saab seda tänapäeval kordades rohkem kui vaja. Ilmselt teavad kõik, et liigne suhkru söömine tekitab ülekaalu. Millele aga tähelepanu nii palju ei pöörata on, et liigne suhkur võib tekitada väga palju (elule ohtlikke) haiguseid, rääkimata hammaste lagunemisest. Isegi, kui sul on ideaalne suuhügieen, teeb päeva jooksul söödud suhkur ikkagi oma töö. Nii hamba pealt kui ka seestpoolt. Näiteks (eriti lastel) võib esineda sellist asja, et hammas on pealt justkui terve, aga seest tühi ja lapsevanem ei mõista, miks lapse hammas valutab. Seega, ainult hügieenist ei piisa!

Sellegipoolest, pärast iga korda, kui midagi suhkrurikast sööme (nimekirja leiad alt), on kasulik suu vähemalt veega üle loputada. Hambaid päris pesta ei tasu, sest pärast söömist on hammaste pealmine kiht õrnem ja tundlikum ning nii võime oma hammastele veel rohkem liiga teha.

Nagu ma eespool mainisin, siis ilmselt kõik teavad, et liigne suhkru tarbimine tekitab ülekaalu. Vähe on neid, kes ei lähe liigse suhkru (ja üldse süsivesikute söömisest) paksemaks. Ning veel vähem on neid, kes ei jää selle tagajärjel haigeks. Võime olla nii kadedad kui tahame saledate Instagrami naiste üle, aga nende tervisest ei tea me ju midagi! (Õnneks trend läheb tervislikuma toitumise poole).

Seega, liigne suhkru tarvitamine võib (üksi ja ka muude toiduainetega koostöös) viia suhkruhaiguseni, siseelundkonna rasvumiseni, isegi vähini! Suhkur on vähi toit ja kui sa tead kedagi, kellel on vähk, siis uurige selle teema kohta võimalikult palju juurde ning elimineerige suhkur vähihaige toidulaualt täielikult – vaadake, kas miskit paraneb! 🙂

Kas teadsid et teist tüüpi diabeet ehk suhkruhaigus mõjutab ka näiteks närvisüsteemi ja võib viia jäsemete amputeerimiseni? Ja seda tehakse olenemata inimese vanusest! Kas see tundub normaalne? Kas selliseid asju teades on ikka hea meel süüa suhkrurikkaid toite või isegi mitte uurima hakata, kus suhkur veel peidus võib olla?

Muide, siin on üks huvitav mõte … kui inimesed muutuvad aina ülekaalulisemaks, seetõttu ka haigemaks, läheb haigekassa ja haiglate töökoormus palju suuremaks.

Seega võib juhtuda, et mingil hetkel ei ole enam haiglatel piisavalt tööjõudu, et tegeleda reaalsete haigustega või õnnetustega (mis ei ole halbade elustiilivalikute tagajärg).

Kas me tõesti tahame seda?

Kuidas lugeda pakendeid, et suhkru söömist piirata?

See pilt on võetud toitumine.ee lehelt. Seda osa kokku pannes, on mul tunne, et teen varsti eraldi postituse selle kohta, kuidas kogu infot pakenditel lugeda ja mõista 😀

Enamik toite ja jooke on pakendatud ja sildistatud ja Eestis peaks seis küll nii hea olema, et pakenditel keegi infoga ei valeta. Seega, suhkrute osas on meile oluline leida üles SÜSIVESIKUD ja nende all olevad SUHKRUD. Siinse vasakpoolse näite puhul on lisatud suhkruid 15 grammi. See tähendab 100 grammi kohta on 15 grammi, sest kõigil pakenditel on kirjas info 100 grammi kohta.

Seega tasub tähele panna, et kui sul on pakend 300 grammi või 500 grammi, siis tuleb vastavad arvutused teha, et aru saada, kui palju suhkrut me siis ikkagi sisse sööme, kui terve pakendi ära tühjendame.

Kohupiimapastatorud on üldjuhul umbes 300 grammi, seega, kui terve paki ära süüa, saame 45 grammi suhkrut sellest tuubist. Üks teelusikas on 4 grammi, seega ühes tuubis on üle 11 teelusika suhkrut! Sa ju ei sööks seda suhkrut niisama otse pakist! 😀

On välja arvutatud, et naised peaksid sööma päevas 6 teelusikat suhkrut ja mehed 9. Selle arvutuse järgi on juba ühe toidukorraga see limiit ületatud! Tegelikult aga, mina sellistesse arvutustesse ei usu, sest inimesed on väga erinevad ja nende kehad reageerivad ükskõik millisele toiduainele erinevalt. Küll aga on need numbrid väga head juhised, kui alguses teistmoodi ei tea ja ei oska! Lõpuks võiks üldse suhkrut süüa nii vähe kui võimalik (ja kui muidu tervislikult toituda, võib selle koogitüki sünnipäeva puhul ikka ära süüa 😉 )

Ei tasu ennast petta lasta

Sattusin ükspäev lähemalt vaatama “Kommi asemel” toodete sarja, kuhu on väga hoolikalt inglise keeles peale pandud sildike “Take one” (võta üks). See tundus huvitav, et mida see täpselt tähendama peaks, seega hakkasin näiteks ananassitükikeste pakendit lugema ja seal oli kirjas, et 100 grammi kohta on seal sees 77 (või oli 74…) grammi suhkrut! Milline jõhkrus! Ka teistes marjades ja banaanides oli suhkrut jõhkralt – ilmselt ka säilitamise eesmärgil! Ja siis reklaamitakse “kommi asemel” … Mõnes kommis on saja grammi kohta ka vähem!

Turundus, eks.

Milliseid pakendeid peaks kindlasti uurima?

Siin on nimekiri kõigist pakenditest, mida sa võiksid suhkru osas lähemalt uurida ja siis eelpool olnud arvutuse abil läbi arvutada, et näha, kui palju suhkrut sa tegelikult tarbid. Võta kätte ja arvuta enda päevane suhkrukogus välja. See võib sind imestama panna! Värskeid asju ma siia nimekirja ei pane (neil ju pakendit pole, kuigi Nutridatast leiaks info), sest üldjuhul ei ole inimestel suurt probleemi värske ülesöömisega – aga mine sa tea! 😀

  • pagaritooted ja küpsetised – leib, sai, sepik, saiakesed, koogid, tordid (ka külmutatud)
  • kõik joogid – ka maitseveed! (see võib sind imestama panna!)
  • piimatooted (päris piima ja keefiri ja maitsetamata jogurti võib kõrvale jätta) – jah, jäätis ka!
  • kõik konservid (kala, liha, oad jne)
  • kõik purgitoidud (supid, valmistoidud)
  • kõik maitsekastmed (ketšup, grillikastmed, burgerikastmed jne … )
  • kõik valmistoidud (magustoidud, praed, kastmed … ka külmutatud)
  • loomulikult küpsised-kommid-šokolaadid! 😀 neid ei peaks mainimagi 😀

Tegelikult kõik toidud (mitte siis kuivained), mis riiulitel kaua seista saavad, on tõenäoliselt tervisele mitmekülgselt kahjulikud. Ja uskuge mind, ma mõistan – nende toitude söömine ja valmistamine on nii mugav ja kiire! Kellele ei meeldi kohe riiulilt haarates sööma hakata? Alguses võib olla natuke tülikas ise tervislikke toite valmistama hakata, aga kui lõpuks see endale ägedaks eesmärgiks võtta, võime valmistada nii maitsvaid toite ja snäkke (ka suuremal hulgal kappi või külmikusse valmis), et saame olla lausa uhked selle üle, et oleme oma tervise enda kätesse võtnud! 🙂 (ja ei lase näiteks turundajatel end petta).

Ka pannkooki ja jäätist saab maitsvalt ja tervislikult valmistada! 😉

Jah, suhkrul on huvitav omadus toidu sees maitseid välja tuua, aga on tõesti vahe, kas sa paned seda sisse lusikatekaupa või pool lusikat. Paljudes poes müüdavatest toitudest on tegelikult suhkrut sees ka rohkem, kui oleks vaja mingi asja maitsestamiseks – inimesed on lihtsalt harjunud juba suurema magusakogusega ja vähem tundubki juba lihtsalt vähe. Sama on soolaga. Nii et mõtle sellele, kuidas saaksid sina enda toidulaualt valget rafineeritud suhkrut vähendada, sest sa ju tead, et see ei tee su tervisele kuidagi kasu! 🙂

PS! Kui sa arvad, et sa tead, millistes toitudes on suhkrusisaldus kõrgem, siis sellel toitumine.ee lehel saad oma teadmised proovile panna ja sa võid rohkem kui üllatuda!

PPS! Kui soovid täpsemat nõustamist või et keegi sinu toitumisharjumused üle vaataks, kirjuta mulle sille@brena.ee ning teen sulle soodsa pakkumise! 😉

Mida sina arvad, kuidas saaks inimese panna vähem suhkrut tarbima ja mõistma selle mõju tervisele, pikaealisusele ja kaalule?
Jälgi ja jaga:
0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *