Kas sa keelad endal midagi süüa või teed teadliku valiku?

(seekord sain ühe lühema kirjatükiga hakkama)

Kui ma kunagi ammu-ammu “dieedile läksin”, hakkasin ma endale igasugu toite ja toiduaineid keelama. Siis olid minu jaoks tervislikud kõik värsked asjad, liha- ja piimatooted ning igasugu täisteratooted. Olgugu, et ma enne sõin ka tervislikke eineid, lõikasin ma päevapealt enda menüüst väga palju asju välja. Arvata võib, kui kaua see kestis! 😀

Ma olen minevikus korduvalt enda toidulaualt mingeid asju kardinaalselt välja visanud mõeldes, et need teevad mind paksuks ja neid ei tohi süüa. Kas sinul on ka söögi üks peamisi vaatamisviise, et kas see teeb paksuks või mitte? See on tervislik ja see on keelatud patutoit? Uuh, küll on ikka keeruline!

Dieedipidamine – eeldus versus reaalsus

Ja siis läheme dieedile ja tunneme emotsionaalselt puudust igasugustest toitudest, mida me tegelikult nii rõõmuga naudiksime nagu näiteks jäätis, pitsa, saiakesed-koogid, šokolaad, pelmeenid jne. Iga inimese dieet on see, mis tema kehale sobib. Dieet on toitumisstiil, mitte ajutine söömisviis, et kiirelt kaalus alla saada mingiks tähtajaks. Seetõttu olen ka hakanud söödavat toitu teistmoodi vaatama. Nagu pealkiri ütleb, asi pole endale millegi keelamises, vaid teadliku valiku tegemises.

Sa tead, et rasvaste friikate ja burgerite asemel on parem valida mahlane salat või pajaroog. Tajud, et kinos tegelikult ei pea neid snäkke sööma, mida seal müüakse. Et vahepalaks šokolaadi või krõpsude asemel on parem süüa puuvilja või pähkleid. Ja siis, kui me inimesena nö patutoidu asemel midagi tervislikku valime, tunneme, et oleme end piiranud ja millestki justkui ilma jätnud. Me ju teame, kuidas see nö patutoit maitseb, miks me sellest siis juba üle ei saa?

Minu kogemuse põhjal võiks kõik inimesed teha endale selgeks, miks inimene üldse sööb. Jah, poed ja kohvikud on üle kallatud meelierutavatest hõrgutistest, mis ongi meie meeli mõeldud ärgitama, et me neid uuesti osta tahaks. Osavalt läbi mõeldud äriplaan, et inimese kergusest sõltuvusse sattuda palju raha kokku koguda. Enamik tervisele ebasoodsaid toite tekitavad sõltuvust. Suuremat osa keskmisest toidupoe valikust ei saa isegi toiduks nimetada. Toit annab toitaineid – nuudlid ja küpsised ei anna muud kui suure veresuhkru tõusu laksu.

Ma teeks kõike, et kaalus alla võtta, peale tervisliku toitumise või trenni tegemise.

Inimese söömise eesmärk on anda kehale energiat ja vajalikke aineid keha taastamiseks ja ülesehitamiseks (näiteks, kui jõutrenni teha). Meie eesmärk ei ole kogu aeg oma emotsioone ja maitsemeeli ergutada (kuigi tervislikud toidud saavad ka, oi, kui maitsvad olla!). See, et midagi osta saab, ei tähenda, et seda ostma peaks. Kas sina vaatad teadlikult seda, mis toitu sinu keha vajada võiks selleks, et iga päev oleks palju energiat ning positiivsed ja kvaliteetsed mõtted? Tead ju isegi, et kreemikook ja pontšikud sellele kaasa ei aita.

Ole enda vastu hell, leebe ja hea. Ära elimineeri karmilt enda menüüst midagi. Ära ütle, et sa ei tohi krõpsu süüa, et sa keelad endale seda. Ei. Taju seda, kuidas näiteks krõpsu asemel porgandi, mandlite (või üldse mitte millegi) söömine panustab sellesse, et su keha saaks elada pika, energilise ja kogemusterikka elu!

Kas see on mu kehale vajalik? Kas see annab mulle energiat või võtab ära? Kas seda toitu vajab mu keha või mu emotsioonid? Ja kui sa annadki kiusatusele järgi, kõige hullem, mida sa teha saad, on seda kahetseda. Kui süüa, siis ikka 100% naudinguga! Ja see kehtib nii kreemikoogi kui salati kohta!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *