UUS SPORDIALA: kick-ass saja-aastane!

Jõusaalis rühkivad musklimehed ja -naised. Instagramis poseerivad vormikad, saledad, lihaselised iludused. Ajakirjade kaanemodellid, reklaamnäod ja naksikad töötubade läbiviijad. Me oleme igalpool piiratud pommitamisega sellest, milline “me välja näha võiks”, aga ei näe. Nagu see välimus oleks kõige tähtsam!

Pealegi, kui paljud meist tunnevad ennast halvasti selle pärast, et nad teatud viisi välja ei näe? Või ei suuda teha kümme lõuatõmmet? Joosta 42 kilomeetrit? Kui paljud inimesed sihivad püüda suuri eesmärke, mis polegi nende eesmärgid? Ja siis tunnevad end halvasti, kui nad neid ei saavuta? Kui sa tahad välja näha nagu fitnessivõistleja, kuid sinu südamesiht ei ole lavalaudadel võistelda, siis, kui halvasti sa end tunned, kui sa seda ei saavuta? Sõid tüki kooki ja mõtled, et “ah, siis võiks ju terve koogi juba nahka pista, ma olen niikuinii läbi kukkunud!”.

Sa ei kukkunud dieedipidamisel läbi – dieet vedas sind alt 😉

Ükskõik, millist füüsilist eesmärki keegi saavutada püüab (päriselt või unistustemaailmas), paljude jaoks ei ole see mõeldav. Osa inimesi lihtsalt ei peagi seda eesmärki saavutama, see pole nende siht. Suurem osa aga peaks kõigepealt alustama ühest lihtsamast eesmärgist – olla igapäevaelus võimekas!

On lihtne tunda end halvasti, kui me ei jõua joosta üle viie kilomeetri, ei oma imelisi kõhulihaseid või ei saa sadu laike kõverpeeglis loodud Instagrami piltide eest. Kes aga paneks laike selle eest, et sa jõuad kõndida kümme korrust trepist või tõsta kohvri lennukis oma pea kohal olevasse pakilaekasse? Ometi need on tegevused, millega paljud inimesed tänapäeval toime ei tule ja samal ajal teevad endale oma mõtetega liiga, et nad jõuaksid välimusega näiteks mingi lihaselise ideaali lähedale.

Olgugi, et on tore ja ilus ja armas, kui mees aitab naist (kui nõrgemat), võiks tänapäevane härrasmehelikkus olla hoopis see, et mees LASEB naisel oma koti ise üles panna – et naine oma füüsilist jõudu looks ja hoiaks.

Sille

Kui sa ei jõua asju tõsta (jah, ka naisena! Ja ma ei mõtle, et sa pead kappi ühest toast teise liigutada jõudma), siis kui kvaliteetne su elu ja tulevik olla saab? Jah, naisena on nii tore mängida abitut, keda siis mehed aidata (ja seeläbi end mehena tunda) saavad, kuid minu meelest on see sama hea, kui iga kord kellelegi tänutäheks šokolaadi kinkida – sa teed nende tervisele liiga! 😀 Kui sa üksi ei jõua, siis tehke koos, aga mitte nii, et tugevam teeb ära!

Kui lõbus see olla võiks?! 😉

Kas sa jõuad oma toidukotte viis korrust üles tassida? Kas sa jõuad oma last kükist tõustes üles-alla tõsta? Kui sa peaksid hädaolukorras kiiresti jooksma, kui kaugele sa jõuaksid enne, kui võhm läbi on? Kas sa saad jalanõusid jalga panna ja kinni siduda kummardades, mitte istudes ega kükitades? Kas sa saad ilma käte abita põrandale istuma ja püsti tagasi tõusta? Mees, kas sa jõuad oma kallima vaevata üle ukseläve viia?

Minu meelest peaksid need olema hoopis tänapäeva hea vormi mõned musternäidised, mitte see, kui sale on kellegi piht või kui ümar on tagumikuvorm (don’t get me wrong – neid on väga ilus vaadata 😉 ).

Me ei pea oma jalga kaela taha saama panna, kuid üldine painduvus võiks olla kõigil hea, sest kui ei ole, võib see ohtu seada keha tervise. Näiteks, kui ei painduta hästi puusadest, võib see hakata mõjutama astumise korrektsust, misläbi võivad tekkida probleemid seljaga või põlvedega – võib tunduda tühine, aga tänapäeval on selgrooga seotud probleeme aina rohkem.

Või kui näiteks õlgade haare ei ole nii lai, kui võiks, võivad tekkida lihasvalud, närvivalud hoopis kergemini seetõttu, et painduvus ei ole hea ja seeläbi ei proovitagi seda liigutust enam nii laialt teha. See kehtib ka igalpool mujal. Tihtipeale kipub inimene leidma viisi, kuidas asja uutmoodi teha selle asemel, et vana viis ära parandada. Kas sa kuulud ka nende hulka?

Jah, uus auto on kindlasti parem (ja ohutum), kui vana romu kogu aeg lappida, aga uut keha sa ju osta ei saa. Miks sa siis keha parandamisele alternatiive otsid?

Sille

Selle asemel, et treeneri, füsioterapeudi või kiropraktiku juures leida lahendusi selleks, et oma keha jõetuse ja võimekuse vähesus taas optimaalseks muuta, leiavad inimesed väga leidlikke lahendusi, kuidas tegeleda asjadega arvestades oma keha taandarengut. Kindlasti oled näinud elekrilisi toole, millega saavad inimesed ka oma kodutrepist üles-alla sõita. Jah, see võib mõne konditsiooni puhul olla ajutiselt näidustatud, aga pikas perspektiivis on inimene võimeline väga paljudest konditsioonidest tervenema. (suures majas on selle elektrilise tooli nimi lift …)

Kas sina kuulud ka nende hulka, kes pigem läheb kuskile transpordiga kui et jalutab? Mina olen üks neist inimestest:

Minu jaoks on jalutamine nii mitmekordselt rahuldav tegevus, et ma valin selle alati, kui võimalik. Esiteks – see on tervisele hea! Eriti oluline ja põnev on kõndimise ajal oma rühti ja kõnnakuasendit jälgida ja teadlikult parendada (PS! Pea pole nutitelefonis olemisest kõver 😉 ) . Teiseks on põnev vaadata, mis tänaval toimub, mida inimesed teevad. Teada on ka, et liikumise abil hakkavad inimese mõtted paremini liikuma – võid märgata, et leiad lahendusi probleemidele, millele senini vastust ei osanud leida. Kindlasti oled märganud ka seda, et nt ühistransporti maha istudes koos sõbraga jääb jutumula palju rahulikumaks kui koos jalutades?

Oled kindlasti ka kuulnud, et tavaliseks on muutunud see, et vanad inimesed talvel jää peal libastuvad ja siis oma puusad katki kukuvad? Ma ei ole ilmselgelt mingi ekspert, aga tean vähemalt kahte asja, mis aitaks selle tõenäosust leevendada – jõu ja tasakaalu treening (ja noh, see peaks ka väga paljusid muid võimalikke probleeme tulevikus ebatõenäolisemaks muutma).

Jõutreening (ja see ei tähenda kaugeltki ainult kangitõstmist – leia endale sobiv viis) ei treeni ainult lihaseid, vaid on hea ka liigestele ning luude tervisele. Tasakaalu arendamine erinevates poosides arendab samaaegselt ka erinevaid siselihaseid, et näiteks kukkumine oleks võimalikult välistatud ühistranspordis seistes või talvel jääl kõndides.

Kusjuures, seljavalud, põlvevalud jms võivad ära kaduda korralikust trenni tegemisest, mitte trenni pooleli jätmisest. Näiteks võivad põlved valutada liiga vähesest (või valesti) kükitamisest, mitte sellest, et sa liiga palju kükke teed!? Kükke on võimalik ikka VÄGA valesti teha väga mitmel moel, seega ma soovitan sul internetist lisa otsida JA ka teadja inimese käest küsida, mida korrektse küki puhul jälgida (ka ilma raskusteta, vaid igapäevaelus). Selles pole midagi naljakat, kui sa pead kodus kükitama, et midagi maast võtta ja sa teed seda KORREKTSELT! 😀

Jõukajõmmid – kas kõik harjutused, mida te jõusaalis teete, on vajalikud ka igapäevaseks liikumiseks ja toimetulekuks? I mean, kui sa käid võistlemas, siis tee, mis sul on vaja, et see lihas ilusasti suureks saaks (aga ma loodan, et sa tead, mida sa teed ka oma tervisele, liigestele jne). Aga kui sa oled inimene, kes teeb trenni trenni pärast, siis näiteks ettetõmme plokil ja jala kõverdamine lamades ei ole liigutused, mida sa kasutad igapäevaelu toimetulekuks. Kui palju võib olla veel neid harjutusi, mida sa arvad, et on oluline teha, kuid tegelikult pole sul õrna aimu ka, mida nad treenivad ja kuidas hoopis teadlikumalt oma keha treenida ja tugevana hoida?

Oh, selle teemaga võiks tegelikult lõpmatult näiteid tuua, aga mõtte ilmselt istutasin ikka – kas sa igapäeva toimetustega tuled probleemivabalt toime? Kui ei, siis kas sa ehk peaksid neid rohkem tegema, et neis tugevamaks saada? Et need ei valmistaks raskust ja ei tunduks tüütuna? Tuleks ometigi tänulik olla, et meil on töökoht, kuhu kümnendale korrusele kõndida või raha, et osta raskeid toidukotte, millega viiendale korrusele koju kõndida.

Selle asemel, et rihtida mõne ainult välimuse baasil eesmärgini, pane endale siht hakata kõige tugevamaks ja agaramaks 100-aastaseks! Toitumine, puhkamine jms on muidugi ka oluline osa selle juures, aga sellest ehk teinekord … Täna keskendusime füüsilisele.

Muide, kui võtta treppidest käimine, kükitamine, raske asja tõstmine jms eesmärgiks, kas see ei tundu mitte saavutatam, kui mitmekümne kilo langetamine või suure tagumiku ehitamine? Mis siis, kui oma kehalise igapäevase võimekuse arendamine sulle just sellise keha loobki? 🙂

Küsi julgelt minult või kellelt iganes lisanõuandeid, kui sa ei oska kusagilt alustada! 😉

Aitäh, et lugesid!
Kõik minu blogis kirjutatu põhineb minu isiklikul kogemusel ning ei pruugi olla täielik tõde. Hoia avatud meel ja mõistev suhtumine käepärast! 🙂
Ilma minu loata ei ole lubatud artiklit kopeerida ja mujal kasutada.
– Sille

Jälgi ja jaga:
error0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *