Milline on minu hommikurutiin ja kuidas see mind elus aitab?

PS! See tuleb natukene pikem postitus, aga päris väärtuslik ka teine, sest hea hommikurutiin on veel parema päeva alus.

… teki all on nii soe. Äratuskell heliseb. Tahaks veel natukene silmi kinni hoida, sest uni on niiiiiiii magus. Teki all on mõnus ja pehme olla. Ah, panen äratuse edasi, mul pole kuskile nii kiire, jõuan veel. Kuni lõpuks ärkan kiirustades üles, pooled asjad tegemata ja kihutan tööle/kooli.

Selline oli minu hommik kunagi. Ning kui ma ei pidanud kuskile jõudma, võisin vabalt kümne-üheteistkümneni magada nii, et silm ka ei pilkunud. Uni ongi mõnus ja magus! Mõnikord aga avastasin, et olin üle maganud ja pärast oli terve päeva kehva olla. Hakkasin märkama, et ma ei vaja tegelikult nii pikka und ja mida pikem oli hommikune ärkamine, seda aeglasem ja loium oli päev.

Kui ma end “kätte võtsin”, hakkasin mingi aeg tundma lausa, et kell kümme üles ärkamine on halb. Et kui mingil põhjusel sai nii kaua magatud, tundsin ma, et päev on juba raisus. Et oleks võinud vähemalt kell 8 ärgata. Ja noh, kaheksa tundi ikka magada ka saada.

Kuulasin ja uurisin igasuguseid tarku uneonusid ja -tädisid ning jõudsin selleni, milline peaks olema minu une pikkus, hommikune rituaal, mis just minule kõige paremini sobib. Järgnevalt jagangi võimalikult lühidalt enda hommikusi tegemisi ja miks ma just neid teen.

0. ENNE MAGAMAMINEKUT

Hea hommik algab tegelikult eelmisel õhtul. Seega enne magamaminekut ma püüan tavaliselt lugeda raamatut ja mitte vaadata telefoni- või arvutiekraani. Alati see muidugi ei õnnestu, kuid selle jaoks olen ma mõlemasse seadmesse tõmmanud äpid, mis muudavad õhtuseks ajaks ekraani kollakamaks, sest see ei ärrita silmi nii palju ja on lihtsam uinuda.

Kindlasti on mul õhtune raamat pigem selline, millest ma natukene õpin ka, kuid ta ei ärgita mõtteid hullult tööle. Aga kui see mõnikord juhtub, siis ma kirjutan oma mõtted paberile, et ma ei jääks nende üle ketrama, kui ma silmad kinni panen.

Enne uinumist ütlen ma endale taotluse tulevaseks ööks ja järgmiseks päevaks. See on iga kord erinev vastavalt sellele, kuidas oli möödunud päev, palju ma magada saan ja mis mind homme ees ootab. Kõlab umbes nii: see kuus tundi, mis ma täna magada saan, on mulle ja mu kehale piisav, et terve järgmine päev energiliselt kõik oma toimetused ära teha. Ma ärkan hommikul hea tuju ja naeratusega ning naudin oma päeva.

Äratus on mul viimasel ajal 6-7 vahel hoolimata uinumise ajast. Olen aus, iga päev see ei toimi, sest olenevalt päevast on keha vahel nii väsinud, et ta vajab rohkem und ja siis tuleb seda talle ka anda. Tavaliselt jätan selle nädalavahetustesse, sest harjumuspärane rutiin on kehale kergem. Küll aga on varajane ärkamine võimalik igaühe jaoks ja hea just selle pärast, et terve ülejäänud Eesti alles magab!

1. ÄRKAMINE

Minu äratuskella helin on kasvava tugevusega. Mõnus rahulik lugu (Neteta – Kissing your shadow). Minu jaoks šokiteraapia tirinad ei toimi ja tekitavad pigem kehva alguse päevale. Aga eks igaüks ise teab, eks 😀 Äratuskella ma üldjuhul kunagi edasi ei lükka. Ma suudan esimese helina peale välja tõusta, sest ma tahan oma päeva alustada (miks see nii on, saad hiljem teada).

Ringutan, naeratan, ütlen endale midagi ilusat ja tõusen üles. Tavaliselt ma ütlen, et täna tuleb hea päev või et ma olen vägev ja saavutan kõik, mida päriselt soovin. Ja kobin rõõmuga (ka pimedal ajal) voodist välja. Aga usu mind, see polnud alati nii. Kuna ma olen läbi elanud ka depressiooni, olen tundnud end täiesti vastupidises olukorras.

Tere ilusat hommikut!

2. SUUHOOLDUS

Kõige esimese asjana haaran kas lusikatäie rafineerimata kookosrasva või Georganics õli ning teen oil-pullingut nii kaua kui see päev jaksu on (ideaalis 20 minutit, aga vähemalt 10). Samal ajal käin pesemas, teen juuksed, näo korda jms. Suhu jäänud õli sülitan prügikasti, sest see võib veetorusid ummistama hakata. Oil-pulling on oluline, et öösel suhu kogunenud mürkained ja bakterid kehast välja, mitte söömisega alla neelatud saaksid.

Seejärel pesen hambaid elektrihambaharjaga, mis on tõhusam kui tavaline hambahari ja kasutan looduslikku hambapastat või hambapulbrit. Kindlasti lõpus kuristan kurgu ka puhtaks ja hommikune rituaal võib alata!

3. VEE JOOMINE

Päris pikalt on mul kodus olnud selline tore toode nagu vesinikvee pudel, mis kuulub minu hommikurituaali ja kui võimalik, siis ka terve päeva sisse. Täpsemalt saad vesinikveest, selle kasudest, toimimisest, kuidas see mind aitas jne, lugeda SIIT!

Koos hommikuse klaasi veega neelan ma alla ka Enzymedica multivitamiinikapslid, sest neid võib võtta tühja kõhu peale ja on minu jaoks asendamatud vitamiini ja mineraalainete allikaks (sain tänu neile kassiallergiast lahti!). (PS! kasuta tellimisel koodi SILLE10!) Mõnikord on veeklaasis ka sidruniviilud, mida kasutan terve päeva vältel.

4. VÕIMLEMINE /JOOGA

Järgnevalt äratan ma oma keha üles. Kuna olen ise palju erinevate trennidega kokku puutunud, siis on mul välja kujunenud oma lemmikharjutused hommikuks. Teinekord aga tahan asju natuke vürtsitada ja otsin juutuubist mõne lühema joogakava. Minu lemmik on Yoga With Adriene. Tavaliselt võimlen kuni 15 minutit.

5. VISUALISEERIMINE / MEDITEERIMINE

See on mul igal hommikul erinev vastavalt sellele, kuidas täna vajadust tunnen. Mõnikord panen taustaks mõne rahuliku muusika või hoopis kindla sageduse või looduse hääled ning püüan oma mõtteid vaigistada. Kuna olen ajaga palju rahulikumaks inimeseks kasvanud, ei pea ma enda jaoks igapäevast mediteerimist vajalikuks, kuna suudan meditatiivses seisundis olla ka päeva jooksul.

Seega, kui midagi erilist pole toimunud, mis mu mõtted ärevaks ja tormiliseks muutnud on, ma ei mediteeri, vaid visualiseerin kas sellesama taustamuusika saatel või otsin mõne juhitud meditatsiooni, visualiseerimise ja vahel harva ka hüpnoosi.

Visualiseerimise all mõtlen seda, et ma kõigepealt rahunen võimlemisest maha, toon ennast hetke. Hingan rahulikult. Ning seejärel hakkan ette kujutama kas tänase päeva kordaminekuid (kui on näiteks tähtis kohtumine vms) või siis mõnda suuremat eesmärki, milleni elus jõuda tahan. Kõige tähtsam visualiseerimise juures on see, et me jõuaksime selle tundeni, mida me tunneme siis, kui see asi meil käes on. Nii, et see paneb meid lausa naeratama. Nii tekitame kehale ja mõistusele teadmise, et see on meie jaoks oluline ja saavutame selle suurema tõenäosusega,

Om. Kas ma olen hetkes? Kas SEE ongi see hetk? Kuidas ma tean, et ma olen hetkes? Mul on kõht tühi. Tahan krõpsu! Om.

5. KIRJUTAMINE

Seejärel kirjutan oma spetsiaalsesse märkmikku kaks asja: viis asja/inimest/olukorda, mille eest enda elus praegu tänulik olen. Alguses ma ei osanud neid asju eriti välja tuua, sest katus pea kohal, töökoht ja olulised inimesed said kiiresti ära mainitud. Aga siis hakkasin ma märkama looduse ilu, olukordade võlu, õppetunde, väljakutseid ja võõraid inimesi, ning nüüdseks ei ole mul enam võimalik mitte leida midagi, mille eest tänulik olla. Ja nende igapäevane välja kirjutamine muudab ellusuhtumist ajapikku nii palju! No palju imelisem ja kergem on elada, kui me näeme ilu ja võimalusi ja head meie ümber!

Teine asi, mille välja kirjutan, on põhilised asjad, millele käesoleval päeval keskendun. Mitte kõik tegevused, ala toidupoes või sõbra juures käimine, aga just need kõike olulisemad. Ma mõtlen läbi, mis on mul vaja täna ära teha, et ma jõuaksin endale pandud suuremate eesmärkideni tulevikus. Näiteks blogipostituse kirjutamine, koostööpartneriga suhtlemine, kohtumisel käimine, strateegia paika panemine jne.

6. LUGEMINE

Hommikuti loen ma nii raamatut, kui ka natukene uudiseid. Uudised ongi viimane asi, mida ma vaatan (tavaliselt telefonis olevatest äppidest), mis mind siis nö pärisellu tagasi toovad ja nii saangi alustada oma päeva.

Ideaalis käib minu hommikurutiini sisse ka pisikene jalutuskäik õues ning külm dušš, kuid olen aus, eriti viimaseni on veel raske jõuda. Vahepeal ma käisin hommikuti jalutamas ja see äratas mõnusalt üles ja on natukene võimlemise või külma dušši eest, kuid igaühel on oma eelised. Nii et kui on aega, võiks need kõik minu hommikusse ära mahtuda.

Ja ära lase end muidugi petta, kõik hommikud ei ole õed ja vastavalt sellele, kui ma pean näiteks eriti vara kuskile jõudma, jätan ma mõned tegevused oma rutiinist välja, sest kella viiese või neljase ärkamiseni ma veel jõudnud ei ole, kuigi tean, et mingi ajaperioodi vältel on see ka võimalik (olenevalt magatud unetundidest ja endale õhtul pandud kokkulepetest).

Tere hommikust päikesekiir!

Hoolimata oma toredast ja ergutavast hommikurutiinist ei ole ma ikkagi hommikuti selline tüütu rõõmupall, vaid pigem rahulik. Sest üldjuhul ma olengi selline. See on mu loomus. Aga miks ma nüüd tahan hommikuti meelsasti üles ärgata ja kunagi minevikus ei tahtnud, on väga lihtne:

Mulle meeldib see, kuhu ma jõuda tahan. Mulle meeldib see, kes ma praegu olen ja milliseks ma kasvada kavatsen. Kuigi mu elu võiks nii mõneski valdkonnas olla natukene teisti, olen võtnud vastutuse ja teadmise, et ma muudan seda kõike. Ja see valmistab mulle head meelt, põnevust. Selle asemel, et mossitada, kui raske ja keeruline mu elu on, ärkan ma elevusega, et mida ma siis täna muuta saan, et see selline ei oleks?

Iga inimene on sündinud põhjusega. Ja iga inimene peaks oma elu täiega nautima. Kui Sa ei naudi oma päevi ja ei ärka elevusega, peaksid Sa tõenäoliselt üle vaatama oma suuremad eesmärgid, uskumuste süsteemi ja suhtumise sellesse, mis on Sinu jaoks võimalik. Klišee, ma tean, aga olen tänulik selle eest, mis mul elus praegu on, sest ma tean, et mul on olemas kõik, et luua iga päeva kaupa oma elust veel parem versioon.

Ja ma usun sellesse. Ma usun enda võimetesse. Ja ma õpin iga kord, kui midagi on raske, keeruline, väljakutsuv. See on elu osa, mitte põhjus loobumiseks. Ja seepärast ma nüüd tahangi ärgata igal hommikul. Sest ma tean, kuhu ma liigun ja see valmistab mulle elevust. Ning selline hommikutiin toetab minu päeva rohkem, kui Sa arvata oskaksid. Proovi järele või tee sellest oma versioon! 🙂

Kõik eelnev võib mul võtta kuni kaks tundi, aga kuuest kaheksani saan ma seda endale lubada, kuna olen vabakutseline ja enda aja boss. Kui Sina ei jõua niimoodi õigeks ajaks tööle/kooli, tee neid tegevusi 10 minuti haaval või ärka natukene varem 🙂

Ja alles siis hakkan ma mõtlema söögi valmistamisele. Kui Sa oled harjunud kohe hommikul sööma, siis usu mind, Su keha harjub ka niipidi ära. Kõigepealt on hea keha üles äratada ja siis alles sööma hakata! 🙂 ja kellele ma ikka valetan, mõni hommik kuulub ka kohv minu hommikusöögi juurde, kuid mitte iga hommik ja seda sõltuvust mul pole, et ta mind üles äratama peaks. Väga hea on hommikuti tervise turgutamiseks ka Chaga tee 🙂

Milline on Sinu hommikurutiin? Kui Sul üldse ühtegi hommikust rituaalset tegevust ei ole, kas proovid siit mõnda? Kas annad mulle ka tagasisidet? 🙂

Aitäh, et kaasa mõtlesid.
Sille

Jälgi ja jaga:
error0
4 comments
  1. Tere hommikust!

    Väga uhke, kõlab nagu super asjalik algus päevale 🙂
    Kuidas sul õnnestus need rituaalid sisse harjutada, kas need on tulnud üksteise haaval aja vältel – või pigem oligi siuke mõte nagu ‘planeerime hommiku ja püüame olla tublimad kui eile’?

    Minul endal väga ausalt väga järjepidevat rituaali ei ole, kuigi idee sellest ahvatleb mind väga, aga viimasel ajal on enamasti see pigem nagu loto – kord tuleb meelde ühes asjas tubli olla ja samas unustades teised oma järge ootama.

    Olen proovinud ka sellist meetodit, et eelmisel õhtul kirjutan listi järgmise päeva kohta, sealhulgas ka hommikused toimetused. (praegu mõtlen et sama põhimõte nagu Sinu hommikune dzurnaal eesolevast päevast, aga lihtsalt mitte hommikul) Iseenesest on see olnud väga tulemuslik – tehes mingid asjad ära ja visuaalselt on ees et toimub progress jne. Samas teisipidi tundub nagu veidi rõhuv, et mingi listi järgi peab toimetama 😀 eks see on see lõputu tasakaalu küss, kas meie otsused ja tegevused pakuvad meile lõpuks siis vabadust või on see enesearendus hoopis nagu keegi pealetükkiv naaber vms 😀 nokk kinni saba lahti ja ajame seda saba taga ka.
    Loodetavasti võit ongi selles, kui hästi oskame tunnetada seda õiget balanssi mis sobib just igaühele täpselt nii.

    Minu ‘nägemus/vahepeal ka reaalsus’ hommikust on nõnda:

    Äratus – https://www.youtube.com/watch?v=7ZguAEoNpZw
    raske on tõdeda et paljud inimesed ärkavad mingisuguste piiksumiste ja tirinate peale. Õnneks tundub et uuematel telefonidel on tootjad juba mõelnud selle peale et äratused võiksid rahulikud olla

    Avan aknad

    Mingi rahulik noot võiks käia, lo-fi instrud jne

    Pesen kiksid ära

    Teen voodi ära (I shall do the bed away?)

    Põletan küünlaid või vahel viirukit

    Igahommikune kindel jook on tee. Mustast teest olin täiesti hooked mingi aeg, endale tundus juba et liiga palju ja siis kui see otsa sai siis keelasin abikaasal uut osta koju 😀 Nüüd joon rohelist teed ja meeldib väga. Ideaalis peaks vist ikkagi esimene hommikune jook olema vesi, juba see et tee on kuum, siis keha peab tegelt ju jahutama seda jne..

    Meditatsioon

    Trenn

    See oleks siis paslik baseline mille pealt päeva alustada minu jaoks. Kuna mina samuti töötan kodust siis ideaalis võiks käia tiiru õues, jalutamas või jooksmas.

    Siis veidi puhata ja alustada hommikusöögiga, pärast seda päevased toimetused, enamasti siis tööasjad või hobid.

    Bonus tip* inspireerituna ühest raamatust: kirjutada üles mingid erinevad tegevused, a la teen trenni, lähen jooksma, joonistamine, muusika/pilli harjutamine vms, misiganes kellelegi meeldib – ja otsustamine jätta täringu hooleks 😀 pannes erinevaid asju mis võtavad rohkem tahtejõudu ja samas mõned mis pakuvad rohkem lõbu, tekib ka põnevus – samas oled juba sellele ideele pühendunud ja kui tuleb keerulisem asi siis on suurem tõenäosus et võtad selle ikkagi ette 🙂

    1. Hei Ivo!
      Aitäh nii põhjaliku arutelu üle!
      Minul tuli see rituaal ikka tükkhaaval ja kui on kiired hommikud, siis tuleb mõni asi ohverdada. “Imede hommik” raamat aitab oma hommikurituaali ka päris hästi paika panna.
      Mina ise joon ainult nö taimeteesid, mitte kofeiiniga teed. Muidugi, mina pea iga päev naudin ühe tassi kohvi 😀
      See bonus tip on tore mõte küll! Vahel võiks midagi väga ekstravagantset sinna kohe kirjutada enda ellu särtsu toomiseks! 😀
      Aitäh, et sa loed ja kaasa mõtled juba nii pikalt! 🙂

  2. Nii palju sarnaseid mõtteid!
    Minu hommikurutiin näeb üsna sarnane välja ja tahan seda uuel aastal järjepidevamalt teha. Tunnen, et kui saan enamuse oma hommikurutiinist tehtud, siis on ka terve ülejäänud päev palju positiivsema noodiga. Panen ka äratuskella 6-7ks ja üldiselt seda edasi ei lükka. Raske on küll üles tõusta aga kui oled juba viis minutit tegutsenud oma hommikurutiini kallal, siis tunned, et tegelikult polegi vajadust rohkem magada ja täitsa hea on olla. Rahulikud hommikud on mõnusad. Mullegi meeldib see kaks tundi hommikul võtta ainult iseenda jaoks.
    Tänulikkusepunkt pole viimasel ajal üles kirjutanud, aga olen peas läbi mõelnud. Kuigi pean tunnistama, et üles kirjutades on sellel kuidagi palju suurem mõju. Mäletan kui tegin seda järjepidevalt mitmeid kuid ja nii palju häid asju hakkas juhtuma! Ja teinekord olingi tänulik üliväikeste asjade eest: tänulik hommikuse maitsva pudru eest, tuppa kiirguva päikesepaiste eest, kliendi AITÄHH eest jne. Lõpuks taipad, et Sul on nii palju mille eest olla tänulik. Ja tänulikkus kasvatab tänutunnet ja see tunne on hea.
    Mina joon hommikuti sooja sidrunivett hetkel, kuhu segan sisse roheliste supertoitude pulbrit. Paneb organismi käima kohe.
    Olen ka palju teinud Adriene joogat. Mitmeid kordi läbi teinud 30 päeva väljakutseid. Tema mõnusad rahulikud joogatunnid on paraja pikkuse ja intensiivsusega (pigem rahulikud), just sobilikud hommikuks. Ise tahan aga hakata rohkem ka jõusaalitreeingud hommiku peale jätta. Siis on õhtu vaba ja saab muid toimetusi teha või siis lähedastega koos mõnusalt aega veeta. Ehk siis rohkem sotsiaalset elu ka elada 😀
    Raamatu lugemise tahan ka lõpuks käsile võtta. Just õhtuti. Ja hommikune külm dušš on suvel eriti hea, aga talvel no kuigi ei kisu sinna külma vee alla. Pigem karges õhus üks jalutuskäik.
    Igal juhul Sinu kirjatükki lugesin kardio ajal ja aeg läkski kiirelt. Palju äratundmist. Palju sarnaseid mõtteid. Tunnen ka ise, et ole saavutanud sisemise rahu. Olen õnnelik kus ma praegu olen ja põnevil selle üle mis saama hakkab ja kuhu saan veel areneda. Elu on tegelikult ilus 🙂

    Aitähh Sulle, Sille! Soovin Sulle imeilusaid pühi!

    Kerli

    1. Oi, Kerli, aitäh nii pika ja põhjaliku kommentaari ja sisevaatluse eest! Tore kuulda, et näed ka enda jaoks selle hommikurutiini mõju.
      Ma ise nägin ka pärast tänulikkuse välja kirjutama hakkamist, et palju rohkem häid asju hakkas toimuma. Seal, kus on, tuleb juurde! 🙂
      Täiega palju jaksu ja rõõmu sulle sinu tegemistesse! Et sotsiaalse elu jaoks rohkem aega jääks! 😀
      Mõnusat pühadeaega Sulle ja lähedastele! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *