Mitmendal kohal on tervis Sinu prioriteetide hulgas?

Kui ma olin noorem, siis vananemine tundus minu jaoks natukene ebareaalne. 20ndate pidutsemised ei mõjunud tervisele kuigi kehvasti, vähemalt tuntavalt mitte. Pohmakaid ei olnud, magu ei valutanud, seedeprobleeme ei märganud, suitsetamine ei ajanud köhima, tselluliit oli võõras nähtus ning energiapuudus tekkis vaid magamata öödest. Ühesõnaga – tervis oli pealtnäha korras!

Ma ei ole praegu vana – ei, kaugeltki mitte – , aga piisavalt kaua elanud, et aru saada, et tervis on inimese kõige kallim vara. Inimese keha on väga tark, keeruline ja võimekas süsteem. Kui me oma kehale liiga teeme, tegutseb ta kõigest väest, et meie seda valu või ebamugavusena ei tunneks. Igasugu hormoonid ja keemilised ühendid möllavad meie kehas nii, et meie ei tea sellest midagi. Aga keha võimekusel on ka oma piirid, kui me tema toimetamist omalt poolt ei toeta.

Toitumine

Vitamiinide ja mineraalainete söömist ei promota nalja pärast. Värskete saaduste söömine on oluline nii mitmel põhjusel. Esiteks, mida rohkem me sööme juur-, köögi- ja puuvilju, seda vähem on meil ruumi süüa mõnda rämpstoitu või e-aineid täistopitud poolfabrikaate.

Teiseks, inimese keha vajab vitamiine ja mineraalaineid, et rakke genereerida, tegeleda jääkainete kõrvaldamisega, hoida luud-lihased-liigesed töös, silmanägemine korras, juuksed kasvamas jne. Iga aine on millegi jaoks oluline. Seetõttu on väga oluline toituda mitmekesiselt – süüa erineva tekstuuri ning värvusega taimseid saadusi. Mida tumedam ja sügavam värv, seda parem.

Loomulikult ei saa seejuures ära unustada ka seedeensüüme, mis esinevad igas värskes saaduses ja aitavad toidu seedimisega hakkama saada nii, et keha ei pea üleliigset vaeva selleks nägema. Kui süüa liiga tihti kuumtöödeldud sööke, tuleb tänapäeva toidukvaliteeti, keskkonna saastatust, inimese stressitaset arvestades tarbida iga einega koos seedeensüüme.

Nende tarvitamine aga ei lahenda mikrotoitainete saamist, sest vitamiinid ja mineraalained kaovad üldjuhul toidu keetmise, praadimise, küpsetamisega ära. Seega kuna kõik meist ei taha või ei saagi olla täielikult toortoitlased, tuleb mõelda tervislike ja looduslike toidulisandite tarvitamisele. Igapäevaselt oleks mõistlik tarvitada multivitamiinikompleksi ning teha aeg-ajalt vereteste, et mõõta vajalike ainete sisaldust kehas ja vereringes.

Samuti tuleks pöörata tähelepanu enesetundele pärast söömist. Kas Sul tekib uni ja väsimus? Kas tekivad gaasid, seedeprobleemid, kõhukinnisus? Ehk hoopis pearinglus või kõrvetised? Ükski neist ei ole märk, mida peaks eirama. Korduvad sümptomid võivad viia terviseprobleemideni. Jälgi oma enesetunnet pärast iga einet ja analüüsi seda, mis Sinus sellise enesetunde tekitada võib.

Kõrvetised võivad tihtipeale tekkida liiga happelisest (noh, sellest eriti ebatervilsikust) toidust. Seedeprobleemid võivad tekkida liigsest liha või piimatoodete tarvitamisest. Uni võib tekkida samuti liha või hoopis liigsest süsivesikute tarbimisest. Väga oluline on õppida mõistma enda keha (ja liikumise) jaoks vajalikku süsivesikute, valkude ja rasvade tarbimise tasakaalu.

– Ema, kuidas seedesüsteem töötab?
– Sinu vanuses hästi, minu vanuses kehvasti ja Su isa vanuses võid ainult unistada.
– Kuule!

Treening

Samamoodi ei tohiks ära unustada ka liikumist, mis ei ole oluline vaid hea kehakaalu või vormi hoidmiseks, vaid ka liigeste ja luude korrashoidmiseks. Nagu isegi tead, lähevad kiiremini roostetama esemed, mida ei kasutata. Liikumine tekitab nö määrdevedelikku juurde ja ei lase kehal rooste minna. Jõutreening on oluline ka luude tervisele.

Selleks, et elada terves ja elastses kehas, ei pea olema täielikult painduv ning tõstma raskeid raskuseid, olema musklis. Piisab, kui iga päev rohkelt kõndida, teha hommikuvõimlemist, käia paar korda nädalas jõusaalis. Võib-olla kord nädalas tantsutrennis või mõnes muus treeningus, mis ka võhma arendab. Ja kui seda tundub liiga palju, siis kas Su tervis arvaks sama?

Iga kord, kui mõtled, et ei viitsi trenni minna; trennis pingutada; jala poodi minna jne, mõtle selle peale, kui kallis on Sulle Sinu tervis. See on ainuke asi, mida Sa osta ei saa ning mille korda tegemiseks läheb tihtipeale palju kauem aega, kui läks selle ära rikkumiseks.

Kui vaadata trenni tegemist kui võimalust oma kehaga kontakti luua, teda armastada, mõistma õppida, on see palju toredam tegevus, kui sundida end treenima, sest “peab ja teised teevad ka”. Mina näiteks olen õppinud nautima oma hommikusi jooga- ja võimlemisharjutusi, sest enda venitamine on nii hea tunne. Lisaks on tore märgata oma keha arengut. Ja seda, kui hea on mul olla pärast iga teadlikult ja naudinguga tehtud treeningut.

Uni ja stress

Loomulikult võiks veel pikalt kirjutada sellest, kui tähtis on une kvaliteet ja õigel ajal magama minek. On teadusega (ja omal nahal) tõestatud, et kell kümme magama minnes ja kell kuus ärgates on inimene palju rohkem ärkvel ja ka mõttekvaliteet on parem, kui et uinudes kell üks ja ärgates kell üheksa. Kindlasti oled isegi seda märganud.

Tänapäevase elutempoga on ka stress paljude jaoks tavaline, kuid see ei peaks olema normaalne nähtus. Soovitakse täita tähtaegu, mis on kellegi teise poolt pandud. Tahetakse teistele head, teistele meele järgi olla. Nõutakse endalt liiga palju või ollakse enda vastu liiga karm. Stressipõhjustajaid on tuhandeid.

Nagu ma juba alguses mainisin, siis enda tervise eest hoolitsemine peaks iga inimese jaoks olema prioriteet. Seda muidugi juhul, kui me tahame vanemat põlve, oma lapselapse ja oma töö vilju nautida. Teadliku toitumise, treeningu, puhkamise ning vaimu puhkamisega lihtsalt peab tegelema, kui Sa tahad elu nautida ka pensionipõlves.

Kes ütleb, et pensionile jäämine tähendab töövõimetust ja kepiga kõndimist?

Kogemus näitab, et paljud inimesed ei teagi, et nad võiksid ennast paremini oma kehas tunda, kui nad praegu tunnevad. Keha on teinud kõik, et luua tasakaaluseisundit sellele, kui palju me liigume ja kuidas toitume. Tulemuseks on keskmine heaolu ja sellega harjumine. Pärast harjumist tundub see juba normaalne. Normaalsus võib aga viia haigusseisundini.

Kui hakata võtma teadlikke samme oma tervise eest hoolitsemises, võid paari kuuga märgata, kuidas tunned end paremini kui varem. Energilisemalt, jaksu on rohkem, ehk isegi on mõtete kvaliteet kõrgem. Võid seeläbi parandada oma suhteid kallite inimestega, saavutada parema töövõimekuse, ehk isegi osaleda spordivõistlustel.

Jah, on tore, kui on sõber, kellega koos jalutamas või trennis käia. On mõnus, kui on elukaaslane, kes ka tahab tervislikult toituda ja utsitab. On hea, kui on nõustaja, kelle juures stressi maandada (muide, trenn on väga hea stressimaandaja!). Aga reaalsuses peaks iga inimene ka ise selle kõigega hakkama saama sellel lihtsal põhjusel, et ta tahab, et tema keha oleks terve.

Inimene võiks tahta nautida oma keha liigutamist ja temale parima kütuse sisse söötmist. Oma mõtete kvaliteediga töötamist ning õigel ajal puhkamist. Ükski asi, millega me praegu hakkama ei saa, ei kinnita, et me sellega kunagi hakkama ei saa. Lihtsalt iga päev peab midagi selle suunas tegema. Püsivad tulemused ei tule kiiresti.

On häbiväärne kasvada vanaks puhtalt hoolimatuse pealt, kui ei ole nähtud, milliseks inimeseks Sa võiksid saada arendades oma keha jõudu ning ilu selle kõirgeima potentsiaalini.

Mina ei ole ammugi oma potentsiaali lähedal. Ka mina nö eksin vahel oma tervise vastu, kuid see läheb iga päevaga kergemaks, sest ma teen selle nimel iga päev tööd. Aastaid tagasi oli mu lemmiksöögiks kiirnuudlid, pelmeenid, energiajook ning sigaretid. Nüüdseks armastan hommikuvõimlemist, salateid, puhast vett, toidulisandeid, juurvilju jne.

See on protsess, elu ongi üks protsess. Aga meie keha on ainukene asi, mida ainult meie ise mõjutada saame. Meie keha ja meie mõistus, vaim on ainsad asjad, mida me ise saame vormida (või laseme teistel seda teha).

Valik on Sinu.

Armastusega,
Sille

Jälgi ja jaga:
error0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *