Lõpeta söömine!

Intirigeeriv, eks! Tegelikult jätsin ma meelega selle lause poolikuks. Nimelt mõtlesin ma tegelikult: LÕPETA SÖÖMINE ja HAKKA TOITUMA! Neis sõnades on võib-olla imepisike tähenduse vahe, kuid minu jaoks on see vahe väga suur.

Minu jaoks tähendab söömine lihtsalt millegi (või kellegi) suhu panemist, mälumist ja alla neelamist tühja kõhu täitmise eesmärgil. Toitumine tähendab aga toitainete saamist koos sellesama söögiga.

Olgugi, et tänapäeval on info kättesaadavus nii külluslik (ja suures osas tasuta), ei tea ikkagi kõik inimesed, mida nad sööma peaksid ja eelkõige MIKS. Toitumistarkus on puudulik. Minu kogemuses peaks see iga inimese südameasjaks saama õppida sööma nii, nagu nende keha vajab, et olla energiline ja elada terves kehas kõrge eani (muidugi, kui seda soovitakse).

Paljude inimeste jaoks on välimus tähtsam kui tervis, seetõttu näljutatakse, süüakse riisigalette, modellid pidavat isegi vatti neelama, et täiskõhutunnet tekitada, selleks, et mitte kaalus juurde võtta. Kas sa tahaksid süüa midagi, mis ei ole söödav?

… ja siis naised ütlevad: “Jõudsin lõpuks oma ideaalkaalu.”

Teised inimesed söövad liiga palju või valesid toiduaineid nii, et võivad tekkida nii ülekaal kui ka valest toitumisest põhjustatud tervisehäired (näiteks diabeet või südameveresoonkonnahaigused).

Ma saan aru, tänapäeva keskkond, ühiskond, see kõik on üks hull soodamagamoora! Olelus- ja ellujäämisvõitlus tundub olevat hullem praegu kui kiviajal. Ainult et meil ei ole päris ohtu. Meil on illusioon sellest, kui raske ja ohus meie elu tegelikult on. Kehakaaluprobleemid, terviseprobleemid, karjäär, töö, perekond, suhted …

Ja siis me matame oma rasked tunded söögi sisse või siis vastupidi, keelame endal üldse süüa. Osade jaoks on söömine üks väheseid rõõmuallikaid terve päeva jooksul. Oled ju kindlasti kuulnud emotsionaalsest söömisest.

Stressis (stressed) on dessert (desserts) tagurpidi kirjutatud

Irooniline, kas pole. Inglise keeles on isegi stressi sisse magustoit kirjutatud 😀 Mäletan aega, kui mina käisin poe vahet KitKati ostmas, sest see oli minu viis edasi lükata raskete (kuid oluliste) asjadega tegelemist. Suutsin endale alati ära põhjendada, miks poodi minek on olulisem, kui uurimustöö tegemine, õppimine, kasvõi blogi kirjutamine.

Mõni inimene ei tea võib-olla isegi seda, et meie soolestikus elavad bakterid ja parasiidid võivad tekitada isusid, mis ei ole isegi meie omad. Kas sa oled kunagi söönud midagi, mille söömise ajal sa tunned, et see ei tekitagi nii head maitseelamust, kui sa arvasid, et tekitab?

Näiteks kui mina tervislikumalt toituma hakkasin (sammhaaval, pane tähele), hakkasid mul emotsionaalsed isud ära kaduma (koostöös enesearenguga), aga vahel käisin ikka vanast harjumusest poes “midagi head” otsimas. Ja kuna ma ikka väga minimaalselt tarbin suhkrut, siis näiteks sedasama KitKati sööma hakates valdas mu keeles ja suus üks imelik ja väga ebameeldiv tunne. See oli lausa rõve, kuidas see KitKat maitses.

Pidev ebatervislik toitumine tekitab sõltuvust ja tuimestab maitsemeeli. Noorena ma toitusin väga ebatervislikult ja tervisliku poole pöördusin alles siis, kui olin juba 25ndates – ehk et vanuses, kus kehal ei ole enam nii palju võimekust sinu loodud jamaga tegeleda, vaid sa pead ise aina rohkem panustama hakkama.

Oota, mismõttes?

Nüüd on mul see, et kui ma söön midagi väga suhkru- ja/või piimarikast, võin suhteliselt kindel olla, et minu näos on sellest varsti mingi märk kas allergia või aknepunni näol. Ja see ei ole selleks, et oi, kui kurb, ma ei tohi suhkrut süüa, mul tuleb akne, ei! Suhkrut ei peaks (suures koguses) tarbima selle pärast, et see on tühipaljas kalor!

Kui keha niimoodi reageerib toidule, siis see tähendab, et midagi on korrast ära. Artikli pealkiri tuligi sellest, et inimese keha vajab lisaks kaloritele (energiale) toitaineid (vitamiine, mineraalaineid) ja ka ensüüme, et keha hästi funktsioneerida saaks ning nii kiiresti ei vananeks.

Mina ei hakka siin artiklis kellelegi ütlema, kuidas peaks õigesti toituma. Iga inimese jaoks ongi see natukene erinev. Aga iga enda keha austava inimese kohustus peaks olema õppida, mida tema keha vajab mitte ainult selleks, et rannavormis püsida, vaid ka selleks, et tal oleks palju energiat, särav nahk, tugevad organid, liigesed ja luud. Lisainfo jaoks vaata näiteks SIIA.

See teekond on seda väärt, usu mind. Mitte keegi ei saa sinu tervise eest vastutust võtta ja sind õigesti toituma panna. Usu mind, sa ei pea nälgima või oma toitumist piirama selleks, et sinu jaoks ideaalkaalu saavutada ja hoida. Nii alla kui juurde võtmise osas. Ja sa võid olla täiesti terve ka mõne üle- või alakiloga. Pea seda ka meeles! Igale kehatüübile on olemas inimene, kellele just selline kehatüüp meeldib. Ja sina peaksid olema esimene.

Oluline on, et sina oma kehatüüpi TERVENA hoida püüad ja naudid seda, mida muuta ei saa.

Armastusega,
Sille

Jälgi ja jaga:
error0
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *